FORLAGET WUNDERBUCH

 

Aktuelt

Forlaget Wunderbuch

Redaktionskomité

Bogtilrettelægning

Særudgaver

Plakattryk

Salg af bøger

Nyhedsbrev

Facebook

Kontakt

 

.

8 billeder

 

Søren R. Fauth
Universet er slidt

Tilrettelæggere: Klaus Gjørup i samarbejde med Søren R. Fauth
Omslagsmotiv: Jens E. Hansen

Håndindbundet, 28,0 x 17,5 cm, 48 sider, leporello 13,5 meter
Udgivet december 2013
ISBN 978-87-992806-7-4
Pris kr. 379,-

 

Universet er slidt er et langdigt. Egentligt vil det være mere dækkende at kalde det et langt erindringsdigt, der som en fuga hele tiden vender tilbage til de samme temaer som tab; af nærvær, af fylde, af nysgerrighedens førstegangsberøring, af den flydende honning, der flyder fra sprogets turbiner, som det hedder et sted.

Universet er slidt udfolder sig som en digtfrise over leporelloens lange udfoldelige bane. Hver side er sat i tre kolonner og læseretningen den gængse. Ønsket med bogens tilrettelægning er at format, omslagsmotiv, tekst, sats og typografi udgør et organisk hele.

Søren R. Fauth (f. 1971) er forfatter, oversætter, digter og med i forlagets redaktionsgruppe. Professor i tysk litteratur ved Aarhus Universitet. Søren R. Fauth har bl.a. skrevet monografien Schopenhauers filosofi. En introduktion (2010) og oversat Schopenhauers hovedværk Verden som vilje og forestilling (2005). Desuden oversat Thomas Bernhard, Martin Heidegger, Jürgen Habermas og Joseph Ratzinger. Udgivet digte i Hvedekorn og kortprosa i Øverste Kirurgiske.

Universet er slidt er tilrettelagt af Klaus Gjørup i samarbejde med digteren. Per Andersen har sat hele forløbet med skrifttypen North Book, der er tegnet af Trine Rask. Bogens omslagsmotiv er en reproduktion af et aquagram udført af bogbindermester Jens E. Hansen. Bogens materie er trykt på Munken Pure Rough 150 gram, mens omslaget er trykt i 4-farver med stokastiske raster på Geltex Linea 130 gram. Reproduktions- og trykarbejde er udført af Narayana Press i Gylling. Leporelloens falsede ark er limet sammen til en lang bane på 13,5 meter og håndindbundet med franske hjørner af Bogbinderiet i Aarhus, der også har frembragt præget på omslagets titelfelt. De første 50 eksemplarer er nummererede og signererede af digteren. Oplaget er på 300 eksemplarer.

I anledning af udgivelsen er der trykt en plakat med Jens E. Hansens omslagsmotiv. Plakaten måler 70 cm i højden og 35 cm i bredden, og er trykt på 150 gram Munken Pure Rough.

Jens E. Hansen (1921-2012). Dansk bogbindermester. Han opnående stor anerkendelse for sin virtuositet og fintfølende kunstneriske formgivning. Tildelt en række hæderspriser og -legater ved nationale og internationale konkurrencer. Bl.a. i 1970, hvor han modtog den store pris Pro Ascona. Udstillede bogbind i San Paulo, Paris, Lausanne, Vesinet, Hamburg, Essen, Hannover, Stockholm, Oslo og København. Jens E. Hansen var en sjælden mester i den gamle orientalske kunst at fremstille bakkemarmoreringspapir; med såvel klassiske motiver som med mere figurative indslag: aquagrammer, som han kaldte dem.

Bogen kommer også i en særudgave ved håndbogbinder Ernst Anders Rasmussen.


Anmeldelser

»Sansemættet poesi … subtil sammenhæng mellem teksten og dens opsæt … Et usædvanligt bogværk. Tretten en halv meter sansemættet poesi i smuk indbinding. En smuk, idealistisk udgivelse … der er en subtil sammenhæng mellem teksten og dens opsæt. Det grafiske udtryk går ind og bliver en del af læsningens mening. Den sensible fornemmelse for detaljer af sanselig art og en direkte opfordring til at se, høre og mærke - livskvaliteter, som vi gerne mener udmærker børn, der endnu ikke er ødelagt af det kedelige, regelrette voksenliv - binder siderne sammen ... Godt og rosværdigt initiativ.« Erik Svendsen, Jyllands-Posten, 13. maj 2014. Læs hele anmeldelsen her:

»En stor og usædvanligt kompromisløs satsning … I en tid, hvor de bemærkelsesværdige udgivelser nærmest står i kø, placerer Søren R. Fauths debutbog sig lidt i sin egen niche … forlaget med det eventyrlige navn Wunderbuch har givet bogen form som en såkaldt leporello, en bog, der kan klappes sammen eller foldes ud som en harmonika.  … Hen over digtfrisens 13,5 meter står teksten organiseret i en række næsten skulpturelt udformede søjler, og søjle for søjle føres læseren tilbage til barndommens og ungdommens sanse- og drømmeverden og ud i den danske natur. … Ambitionsniveauet i Fauths debutdigt er højt, med den vidende omgang med Schopenhauers tanker, romantikkens naturfilosofi og henvisningerne til Wilhelm Raabe ... Sprogligt satser Fauth på ord- og orgelmusikken og hengiver sig til bogstavrimenes velklange … en stor og usædvanligt kompromisløs satsning, og det sproglige register rækker flot fra orgelbruset til det nøgternt konkrete.« Jørgen Johansen, Berlingske, 2. maj 2014. Læs hele anmeldelsen her:

»Fantastisk digtbog. Søren R. Fauths elegante langdigt er en vidunderbog i mere end én betydning. Den er nemlig et ypperligt stykke boghåndværk … Derudover er den en glimrende digtsamling. … Man kan læse teksten i ét sammenhængende forløb, hvor de tre tekstsøjler på hver side dels udgør en serie enkeltdigte, dels fungerer som et samlet poetisk flow. … Man mærker digtets elegante spil med den romantiske filosofi … det er på intet tidspunkt kedeligt at glide igennem Søren R. Fauths suggestive tekstlandskaber. Lad os få nogle flere af dem – og meget gerne igen på et forlag som Wunderbuch, hvor boghåndværket stadig tages seriøst!« Peter Stein Larsen, Kristeligt Dagblad, 31. januar 2014.  Læs hele anmeldelsen her:

»Bogen ligger i grænselandet mellem kunsthåndværk og litteratur. Den kunstfærdige udførelse er der ikke en finger at sætte på, den er luksuriøs fra ende til anden. Lyrisk er digtene en lang frise der løber i 13,5 meters længde. Ordene bølger og flyder konkret poetisk fremad, nogle gange langt og fraværende, andre gange varmt og nærværende, om universet i sin enkelhed og kompleksitet. Det er i høj grad en digtsamling, hvor formatet spiller sammen med formen og sproget.« Allan Thomsen Volhøj, Lektørudtalelse, marts 2014.


Interview

»Universets brændte brevskriver. Victor Boy Lindholm og Søren R. Fauth udveksler tanker og breve i magasinet Atlas, 26. marts 2014. Læs hele artiklen her:

»Forfatteren, der skriver mod strømmen. Anders Raahauge interviewer Søren R. Fauth i Kristeligt Dagblad, 1. februar 2014. Læs hele interviewet her:


Video om tilblivelsen af leporelloen

Steffen Moestrup fra tv-programmet Ordlyd har besøgt Bogbinderiet, hvor Lars Hedegaard fortæller om og viser hvordan det 13,5 meter lange digt får sin endelige form. Se hvorledes leporelloen bliver samlet og bundet ind (spol frem til tidsintervallet 8:10 - 14:48). Se videoen her:



 

Jens Carl Sanderhoff
Død mands manifest

Friedrich Hölderlin
Tårndigte

Jens og Linda Handrup
Fortællingen om Thise Mejeri

Jens Carl Sanderhoff
Djævlens protegé

Per Jepsen (red.)
Tænkningens veje. Et festskrift til Søren Gosvig Olesen

Giorgio Agamben
Signatura rerum. Om metoden

Jens Carl Sanderhoff
Europas floder

Maja Lisa Engelhardt og Kaj Mogensen
Opstandelseslyset

Jane Havshøj og Peter Brandes
Lyset som relation

Simon Grotrian og Peter Brandes
Sneens tretten digte

Marianne W. Asmussen og Kurt Rodahl Hoppe  
Skrivestedet. Karen Blixens spor i Kenya og Danmark

Dorthe Jørgensen
Nærvær og eftertanke. Mit pædagogiske laboratorium

Anne Ehlers og Elle-Mie Ejdrup Hansen (red.)
Langenæskirken. Himlen ind – Lyset ned – Blikket ud

Giorgio Agamben
Midler uden mål. Noter til politikken

Per Andersen og Kim Karmark
Fortællinger fra Fur

Ettore Rocca og Peter Brandes
At se Abraham

Ettore Rocca og Peter Brandes
At se Abraham (særudgave)

Anette H. Flensburg
Vi bor i hinanden

Stig L Andersson
Empowerment of Aesthetics

Søren R. Fauth
Universet er slidt

Giorgio Agamben
Sprogets sakramente. En arkæologi for eden

Giorgio Agamben
Sprogets sakramente. En arkæologi for eden (særudgave)

Martin Heidegger | Eduardo Chillida
Kunsten og rummet

Martin Heidegger | Eduardo Chillida
Kunsten og rummet (særudgave)

Søren Gosvig Olesen
Forsøg med filosofien

Ole Thomsen
Det lune land. Om liv på Mols

Ole Thomsen: www.detluneland.dk

Martin Heidegger
Sprog og hjemstavn

Martin Heidegger
Markvejen

Martin Heidegger
Ophold