Tove Thage
Pictorialisterne. En fotografisk kunst uden for akademierne
Pictorialisterne. En fotografisk kunst uden for akademierne er den første præsentation af det tidligste danske kunstfotografi, pictorialismen: en flertydig, stemningsfuld, intim symbolistisk billedverden skabt i perioden 1890 til 1920.
Bogen er resultat af flere års forskning i en overset periode af dansk fotografihistorie. Pictorialismen betegnes som fotografiets ’anden fødsel’ i kraft af fotografernes seriøse, kunstnerisk bevidste beskæftigelse med mediet. Det var en generation af kunstnerisk ambitiøse fotografer med høje idealer og passion for fotografi. I et internationalt miljø arrangerede de udstillinger i ind- og udland, og i de fotografiske amatørklubber skolede de sig selv og opsøgte den nyeste viden om mediets teknologi og æstetik.
Pictorialisterne. En fotografisk kunst uden for akademierne afdækker et overset kapitel i den danske fotografihistorie og fremlægger pictorialisternes seriøse og bevidste arbejde med fotografiet, deres tanker om dets egenart og kunstneriske potentiale – med deres egne ord.
I bogen gengives 45 repræsentative eksempler på pictorialisternes fotografier, disse er affotograferet af Anders Sune Berg, og den afsluttes med et essay af grafiker og fotograf Eli Ponsaing om fotografi som grafik og kunst.
Tove Thage (f. 1950), mag.art og cand.mag, fotografihistoriker og forfatter til bøger og essays om dansk foto- og kunsthistorie baseret på kildestudier i danske samlinger og arkiver.
Anmeldelser
»Kyndigt … yderst stemningsfuld læsning. For første gang gives en samlet præsentation af det tidligste danske kunstfotografi … hvor fotografihistoriker Tove Thage kyndigt afdækker det oversete kapitel i dansk fotografihistorie. Det har uden tvivl været et større detektivarbejde at opspore billeder og fotografier fra tiden, og man fornemmer, at bogen har været lang tid undervejs. Resultatet er et gennemarbejdet bogværk, der også i sin fysiske form, med det blå omslags stoflighed og ‘påklistrede’ fotografi, emmer af historie. Her får man indblik i alt fra bevægelsens optakt og idealer, og samtidens kritik af pictorialisternes billeder til fotografiske teknikker og bevægelsens optagethed af landskabet. 45 smukke fotografier pryder siderne, fotografier der hver især er noget i egen ret, men i særdeleshed også pirrer den kunsthistorisk orienterede læser, når de leder tankerne hen på Skagensmalerne i motivvalg og skønt beskrevne hverdagslige situationer, skildrer interiør med et forunderligt lys a la Hammershøi og har indfanget disede landskaber, der er som taget ud af impressionisternes repertoire. De mange velvalgte illustrationer gør bogen til yderst stemningsfuld læsning og at der er tale om kunstnerisk fotografi, er man ikke et øjeblik i tvivl om.«
Magasinet Kunst, 1. marts 2021
»Minutiøst … meget smukke, let romantiske billeder. Det handler om kunstfotografiets rødder i Tove Thages smukke bog om Pictorialisterne … Tove Thage har forsket i fotografiet, og hun gennemgår fint den historiske opkomst af mediet med dets særegne kunstneriske kvalitet, som det ses i de meget smukke, let romantiske billeder bogen igennem. Fotografiet bærer på en demokratisk gestus, man forstår, hvad man ser, fordi lyset har tegnet motivet så nøjagtigt i kameraret, at det dernæst kan gengives som et stykke sandhed på papir: Sådan så der ud den morgen i Dyrhaven. Tågen lettede fra malerkunsten og blev til fotografiets virkelighed … Tove Thage gennemgår minutiøst de mange standpunkter, der førte til, at de første fotografier, der havde en kunstnerisk kvalitet herhjemme, stort set blev glemt … Thage sørger for, at pictorialisterne ikke forblev glemt. Bogen er illustreret med 45 værker, der bestemt tåler dagens lys.«
Weekendavisen, 11. december 2020
»Høje idealer og passioner for fotografi … Tove Thage, der er fotografihistoriker og forfatter til bøger og essays om dansk foto- og kunsthistorie, gennemgår i denne bog nøje de mange standpunkter, der førte til, at de første fotografier, der havde en kunstnerisk kvalitet herhjemme, kaldet ‘Pictorialisterne’, den tidligeste danske fotografi. Den var stort set glemt men denne bog trækker denne lille del af fotografiets historie ud af glemmebogen. Og den gør det både oplysende og interessant. … 45 eksemplarer på denne genres fotografier er med i gode gengivelser. Det er noget magisk i at kunne fremtrylle et foto ud af lyset på et stykke papir. Og det er meget romantiske fotos, der giver bogen et smukt udtryk, som så ofte før fra det lille forlag fra Skive. Et foto som Pige skræller æbler af Niels Adam Fischer (1856-1938), fra 1901, kunne været skagensmotiv af Anna Ancher, men er så meget andet, i det grynede lys og de bløde skygger, har det værk sin egen ret. Det gælder også et foto som Interiør af Ditlev Frederik Duckert (1885-1976), hvor tanken på Vilh. Hammershøi er i øjefaldende, men her er støvets dans i solen ganske anderledes, mere gotisk fortællende. Bogen afsluttes med et skarp essay med udsyn af grafiker og fotograf Eli Ponsaing om fotografi som grafik og kunst.« (5 stjerner)
Nordjyske, 7. januar 2021