Jens Christian Grøndahl

En ukendt frihed

En ukendt frihed er bogen til den frankofile og til de mange læsere, der holder af Jens Christian Grøndahls atmosfæreskabende sprog, af Jan Sivertsens kraftfulde farver og af smukt boghåndværk – alt sammen underspillet og bjergtagende på samme tid. En ukendt frihed er nok det tætteste, vi kommer en poetik fra Grøndahls hånd.

I tre tekster udforsker Jens Christian Grøndahl den inspiration, han gennem årene har fundet i fransk litteratur, kunst, film og musik. Genrerne er forskellige og spænder fra essay over novelle til en blanding af fortælling og prosadigt. Undervejs reflekterer forfatteren over forholdet mellem blikket og verden, manden og kvinden, kunsten og håbet. Fra Claude Monets åkander over Marcel Proust og avantgardeinstruktøren Alain Resnais til Henri Matisses portræt af en pige ved havet og Olivier Messiaens hjerteskærende kvartet skrevet i en tysk krigsfangelejr.

Bogen er illustreret med 21 akvareller af Jan Sivertsen, der i en menneskealder har boet og arbejdet i Paris, dybt præget af det franske maleris ånd og farve.

»Proust foregriber en senere tids kyniske relativisme, vores mistro til øjet, der skaber, hvad det ser. Hvis der i romanen havde været tale om et møde og ikke kun et syn, ville man kunne forestille sig en feministisk modtekst, hvor pigen med mælkejungen fortalte sin version om den forkælede overklassedreng fra Paris, der konstruerer hende som et Guds ord fra landet. Endda med blussende kinder, for at det ikke skal være løgn. Hendes version ville være en berigelse, men ville den også være en korrektion, et dementi? Kan vi både rumme hendes selvfremstilling og den parisiske fortællers betagede skildring, eller udelukker de hinanden? Den dekonstruerende, kønspolitiske læsning af en passage som den citerede undgår ikke at knuse poesien med sin bidetang. Det er måske også hensigten, men som overalt hos Proust er der tale om en ærefrygtig besindelse på det fremmede liv, som man ikke kan blive en del af. At pigen med mælkejungen forbliver et syn, en gåde, gør hende ikke mindre, tværtimod. Den forelskede beskrivelse af hende kan også læses som et udtryk for respektfuld generøsitet. I vores ensomme indre liv har vi det med at gøre os mindre eller større, end vi er, og vores selvrespekt afhænger af, hvor godt vi ligner dem, vi beundrer. Det kræver en andens blik at gengive os vores virkelige størrelse og endda elske dét ved os, der adskiller os mest fra de andre. Ligesom det kræver en malers blik at sammenføje stedet og timen, så de indgår i det levede liv, hans eget såvel som vores. Åkandedammen i Giverny er smukkere på Monets billeder end i virkeligheden, men misforholdet gør kun billederne usande, hvis man glemmer, at den malende bevidsthed er en del af motivet.«

Jens Christian Grøndahl (f. 1959), forfatter. Uddannet bachelor i filosofi og som filminstruktør. Han romandebuterede i 1985. Har modtaget Herman Bangs Mindelegat i 1995, De Gyldne Laurbær 1999, Danske Banks Litteraturpris i 2002 og Søren Gyldendal-prisen i 2007, samt den franske hædersbevisning Chevalier dens l’ordre des Arts et des Lettres for sit bidrag til skønlitteraturen i Frankrig.

Jan Sivertsen (f. 1951), billedkunstner og grafiker. Uddannet på Det Kongelige Danske Kunstakademi. Har udstillet på gallerier, museer samt andre kulturelle institutioner i Danmark og i udlandet. Han arbejder og bor fast i Paris.

Forfatter: Jens Christian Grøndahl
Kunstner: Jan Sivertsen
Titel: En ukendt frihed
Vejl. pris: 220 kroner
Tilrettelæggere: Klaus Gjørup og Per Andersen
Trykkeri: Narayana Press
Indbinding: Halvbind med mærkebånd
Format: 12,5 x 19,0 cm
Omfang: 116 sider
Papir: Munken Premium Cream 90 gram
Skrift: Garamond
Oplag: 1.200 eksemplarer
Udgivet: 2022/10, 1. udgave
ISBN: 978-87-93557-43-7
null

Se også...

Søren Gosvig Olesen
Filosofien i Frankrig

null

Se også...

Johnny Kondrup
Bjergtaget. Illusion og forførelse fra Søren Kierkegaard til Karen Blixen

null

Se også...

Sappho
Roser fra Piería. Samtlige fragmenter