Martin Heidegger | Eduardo Chillida
Kunsten og rummet
Denne bog rummer en faksimilegengivelse af den ekstremt sjældne førsteudgave af Die Kunst und der Raum fra 1969, hvor filosoffen Martin Heidegger arbejdede tæt med kunstneren Eduardo Chillida om at udføre et ganske enestående bogværk.
Til bogen skabte Chillida, udover omslaget, syv litografiske collager. Heideggers egenhændige håndskrevne tekst blev ligeledes trykt litografisk. Resultatet er en ualmindelig intens dialog mellem tekst og billede. Denne originaludgave er i dag uhyre sjælden og kostbar. Forlaget Wunderbuch har imidlertid fået rettighederne til at gengive dette klenodie. Kunsten og rummet indledes således med en faksimile af originalens litografiske værker af Chillida og Heideggers håndskrevne tekst. Oversættelsen af Heideggers tekst begynder med en dedikation han skrev til Chillida under deres arbejde. Herefter følger Heideggers tekst «Kunsten og rummet».
I den indledende dedikation skriver Heidegger: »De følgende overvejelser angår kunstens gåde, den gåde, som selve kunsten er. Fordringen på at have løst gåden ligger fjern. Opgaven består i at se gåden. Undertiden har vi stadig følelsen af, at der allerede længe er blevet gjort vold på det tingslige ved tingene og at tænkningen er på spil i denne voldsomhed, hvorfor man afsværger tænkningen, i stedet for at bestræbe sig på at gøre tænkningen mere tænkningen.«
Udvalgt Årets Bedste Bogarbejde 2011
»Bogen har sin egen berettigelse; ingen kan gøre den efter! … Der er tale om et genoptryk – en faksimileudgave – af et fælles bogværk fra 1969 med omslag og syv litografier af den spanske kunstner Chillida og teksten »Die Kunst und der Raum« af filosoffen Martin Heidegger. Heidegger skrev sin tekst med spinkel fyldepen, og den blev oprindeligt gengivet litografisk. I denne bog både gengivet som originalen og sat med Helvetica Neue Bold Extended, der i de fleste tilfælde er en umulig skrift til læsning, men her fungerer i kraft af tekstens klarhed (altså indholdsmæssigt) og de korte linjer og de vældige løse bagkanter på hver linje (altså typograferingen). Chillidas figurer danner på for- og bagside et indrammet sted. Inde i bogen udfordrer figurerne i gråbeige og sort bogens format ved at gå helt til kant og flyde sammen med det sortmalede snit på materiens tre sider. Kapitælbånd og læsesnor er sorte. Indholdspapiret er ubestrøget, tykt og pappet, og den sorte farve på snittet hænger fint ved på hver side og danner en tynd ramme omkring hvert omslag. Omslaget er i helbind, iklædt ubestrøgetgråbeige papir med Chillidas sorte rammefigurer omslaget rundt. Der er tale om en disciplineret bog, der behersket anvender de virkemidler, som emnet og indholdet anslår. Den slags bøger overhaler ofte det forbløffende og det imponerende indenom og udløser en opmærksomhed på et helt andet niveau: Bogen har sin egen berettigelse; ingen kan gøre den efter!«
Forening for Boghaandværk, juni 2012
Anmeldelser
»En obskøn lækkerbisken for den bibliofile … Smuk, bibliofil udgave af Heideggers overvejelser over forholdet mellem kunst og rum.Heideggers håndskrevne manuskript blev af Erker-Galerie i Schweiz udgivet sammen med Chillidas signerede litografiske kollager. En klassisk, bibliofil de luxe-udgave! Og det er denne udgave, som Wunderbuch har taget på sig at gøre tilgængelig for alle dem af os, der ikke sikrede sig et eksemplar dengang i ’69. Konkret får vi derfor en faksimile af Heideggers manuskript og Chillidas litografier. Heideggers tekst er fintmærkende og overordentligt omhyggeligt oversat af Gjørup og Fauth. … Et af de radikale træk ved Heideggers tilgang er, at den synes fuldkommen at skubbe enhver akademisk og universitær bestræbelse til side som fremmedgjort og fremmedgørende. Et andet vigtigt kendetegn er, at han spørgende kredser om kunsten som gåde; ikke en rebus, vi lige vupti kan løse med et snuptag, hvis vi er kvikke, men noget der mere hårdnakket viser sig for os som ren gåde. Og hvor den første opgave derfor bliver overhovedet at se, hvad det er for en slags gåde, vi er stedt foran. … Et under? Forunderligt eller bare underligt? Under alle omstændigheder er Forlaget Wunderbuchs udgave af Kunsten og rummet ualmindeligt smuk og forførende, og det er i sig selv beundringsværdigt, at prisen er så relativt lav, som tilfældet er.« (5 hjerter)
Politiken, 21. januar 2012
»Heideggers markante og karakteristiske håndskrift og Chillidas enkle collager i sorte og jordfarvede nuancer besidder en særlig aura som bogen i kraft af sin smukke og håndværksmæssigt meget gedigne udførelse, hvor intet er overladt til tilfældigheder, understøtter og matcher på fornemmeste vis. … Heideggers lille, men langtfra lettilgængelige tekst er et væsentligt bidrag til en forståelse af kunstens væsen og æstetik, der i denne æstetisk smukke udgivelse uden forklarende noter og kommentarer, fordrer tid til fordybelse og langsom tilegnelse.
Lektørudtalelse, DBC, februar 2012