Marianne Wirenfeldt Asmussen og Kurt Rodahl Hoppe
Skrivestedet. Karen Blixens steder i Kenya og Danmark
Forfattere skriver ofte deres ord på udvalgte steder. De fleste skriver mange vilkårlige steder, de færreste arbejder livet igennem på det samme sted. Skrivesteder, kunne man kalde dem. Karen Blixen er én blandt meget få forfattere, der har to geografiske lokaliteter uløseligt knyttet til sit navn: Kenya og Danmark. Begge steder er livgivende kilder til hendes værk. Begge steder har sat sine spor direkte og indirekte i bøgerne, men stort set hele hendes litterære værk blev til i arbejdsværelset på Rungstedlund. Det blev hendes sted – Skrivestedet.
Bogens forfatter Marianne Wirenfeldt Asmussen har sammen med fotograf Kurt Rodahl Hoppe opsøgt alle stederne, alle detaljerne i Karen Blixens huse i Kenya og Danmark, og søger således at afdække og aftvinge stederne deres betydning, egenart og skønhed. Af og til er de nye farvebilleder bragt i dialog med gamle sort-hvide fotografier fra dengang, Blixen var der, eller de er enkelte steder ledsaget af citater fra forfatterskabet.
Skriftdesigner Trine Rask har specialdesignet skriften Karen til denne udgivelse efter studier af Karen Blixens håndskrift. Den benyttes til bogens store citater fra Blixens forfatterskab.
Marianne Wirenfeldt Asmussen (f. 1945) er kunsthistoriker og forfatter, grundlægger og tidl. leder af Karen Blixen Museet på Rungstedlund.
Kurt Rodahl Hoppe (f. 1961) er fotograf. Har illustreret en lang række bøger om arkitektur og kulturhistorie. I 2017 udgav han fotobogen Bogsteder.
Udvalgt Årets Bedste Bogarbejde 2016
»Flere små genistreger … Allerede på bogens bind møder man indtil flere små genistreger. Aftenstemningen på omslagsbilledet spiller perfekt sammen med den gule titeltypografi, og fotografiets fine formidling af skumring og varmt lys indefra yder sit væsentlige bidrag til en fængslende helhed. Trine Rask har modificeret Karen Blixens karakteristiske håndskrift til en smuk font, der med stor teknisk dygtighed er overført til ryggens røde lærred – Blixens skrift skaller ikke det mindste. Bogen rummer en visuel lystvandring af stor skønhed gennem Karen Blixens universer: Den afrikanske farm, Kenyas formidable savanne og så Rungstedlund ude og inde. Det hele er set og fotograferet af Kurt Rodahl Hoppe, der indfanger steds ånd forførende smukt. Baronessen selv optræder på enkelte små samtidige fotografier, der sammen med citater, sat med den omtalte håndskriftsfont, binder bogens fortælling sammen. Den store bog har et vellykket opluk, så ingen detaljer på de panoramiske fotos forsvinder ind i ryggen, og dygtigt reproarbejde yder billeddelen solid retfærdighed.«
Forening for Boghaandværk, maj 2016
Anmeldelser
»Virkelig smuk og oplysende … En billedbog fyldt med de dejligste fotografier i farver af Blixens steder i Afrika og Danmark. Oftest uden at Blixen selv er på billedet. Snarere får vi hendes øjne at se med: En vej med rødt grus slynger sig gennem savannen. Græssende flokke af dyr under en vid horisont med himmelrummet over. Et hus midt i tropisk bevoksning på en bjergside. Skønt at forestille sig den virkelige … Disse fotografier af Kurt Rodahl Hoppe såvel fra Afrika som fra Danmark emmer af liv selv af de døde ting på borde og karminer. Det er, som lysets klokkeslet uden at være angivet lægger sig ind over billedet. Lige netop nu kunne Karen Blixen køre hen ad den røde vej i savannen og mærke sig netop dette sving på vejen, husket ikke for noget særligt, men bare som et sving, hvor en vej drejer! … en relevant gennemgang af Blixens konkrete omverden, når hun skrev … sobert og rigtigt og levende skrevet af Marianne W. Asmussen, tidligere leder af Blixens-museet, der som den fuldendte guide fortæller om tingenes historie. For alle Blixen-fans, der ikke kommer på museet flere gange om året: Her er gaven til dem!«
Kristeligt Dagblad, 2. januar 2016
»Overdådig smuk … gør hendes verden højst nærværende. Forfatterens og fotografens idé er ud fra det romerske begreb ’genius loci’, stedets ånd, dels at opsøge Karen Blixens fysiske rum i bo- og skrivesteder – huse, indretning, miljø og landskab, dels at sammenstille gamle sort-hvide og nye farvefotos for at aflæse stedernes betydning, poesi og associationer. Forfatter og fotograf bevæger sig fra de fem søskendes barndom på Rungstedlund til den 28-årige Karens nye verden i Kenya fra 1914, og vi besøger ikke bare Farmen »i pottemagerfarver«, som hun selv sagde, med udsigt til de elskede Ngong Hills, men også to mindre kendte yndlingssteder: jagtfarmen ved Naivasha-søen og Denys Finch Hattons arabiske hus i Takaunga med udsigt til det indiske ocean. Og så buen tilbage i 1931 til Rungstedlund, hvor Karen Blixen efter sin mors død i 1939 kunne regere frit. Marianne Asmussen viser, hvordan den hjemvendte med genstande medbragt fra Nairobi – møbler, bøger, våben, dukker, billeder, kort, egne malerier samt den legendariske Corona-rejseskrivemaskine – kreerer sit helle i Ewalds stue: ved sin savnede far Wilhelm Dinesens skrivepult, med hans øjne i nakken, med udsigt til Øresund og til Denys i vindueskarmen, med det forladte Afrika og klassikerne inden for rækkevidde. Sådan aflæses ’skrivestedet’ som et magisk-mytologisk univers, der tænder hendes fantasi og transporterer savnet af Afrika til høj kunst … overdådig smukt er det. Det gælder også det perfekte boghåndværk fra Narayana Press og fra Skive-forlaget med det passende navn Wunderbuch.«
Politiken, 20. december 2015
»Gennemført og godt gjort … Vi er i Afrika, på farmen og i Mombasa ude ved kysten – og det er billeder, der viser lige så stor skønhed, som man husker den fra filmen Mit Afrika i sin tid. Det er stille og stemningsfuldt – og det samme er billederne fra stuerne på Rundstedlund. Der ser ud, som da Karen Blixen sad her; plaget og forpint af sygdom, spinkel som et lig, følende sig ensom trods litteraturens vedholdende sværmen om hende. Og jo, vi har set motiverne før. Men Kurt Rodahl Hoppes billeder er så fine. Det er bjergtagende landskabsbilleder fra Afrika, viser sig fra sin mest fotogene side, og billederne fra det stille Nordsjælland er på sin vis også en stemningsmæssigt passende pendant til de citater fra Blixens værker … Citaterne er sat med skriften Karen, som er tegnet til netop dette værk af skriftdesigneren Trine Rask, som lydhørt har taget udgangspunkt i Blixens karakteristisk klippefaste håndskrift. Det er gennemført og godt gjort, at man satser på at gå hele vejen i sådan et værk. Det er det, der er med til at fuldende en bog som æstetisk værk og understrege indholdets stemning.«
Midtjyske Medier, 5. december 2015