Ettore Rocca og Peter Brandes
At se Abraham
Eksklusiv udgivelse i stort format og på taktilt papir. I en serie på tredive tegninger ønsker Peter Brandes at føre en samtale med Kierkegaards Frygt og Bæven, med Første Mosebog og indirekte med den lange ikonografiske tradition om episoden, hvor Gud krævede, at Abraham skulle ofre sin søn Isak. Bogen indledes med et udførligt essay af filosoffen Ettore Rocca.
Tegningerne er lavet på forskellige slags papir fra 1700- og 1800-tallet, blandt andet japansk papir, papir på basis af bomuld og hør og tyndt karton. I forhold til papirets struktur og porøsitet bruger Brandes forskellige blyanter, trækul og tusch. Der er altid taget det mest omhyggelige hensyn til papirets svar på de tegnede streger, som derfor får en nænsom karakter. De præcise bevægelser – ikke en linje er blevet fortrudt og udvisket – giver tegningerne et statuarisk udtryk, som om figurerne er mejslet i sten. Brandes’ tegninger er gengivet i fuld størrelse.
Peter Brandes (f. 1944) er kunstmaler, grafiker, billedhugger og fotograf. I 1994 modtog han Eckersberg Medaillen og i 2013 Friederich-Hölderlin-Preis.
Ettore Rocca (f. 1966) er filosof og gæsteforsker ved Søren Kierkegaard Forskningscenteret ved Københavns Universitet samt lektor i filosofisk æstetik ved Università Mediterranea di Reggio Calabria, Italien.
At se Abraham udkommer i en udgave på 250 signerede og nummererede eksemplarer (51-300), samt i en særudgave på 50 eksemplarer.
Anmeldelser
»Et kunstværk i sig selv … Peter Brandes tolker Første Mosebogs fortælling om Abraham og Isak i en luksusudgave med tredive tegninger. Vi ser Abraham og Isak på vej gennem ørkenen mod Morijabjerget. Som noget helt usædvanligt bærer de på en træstamme. En træstamme så tung, at deres skuldre værker og enkelte gange tvinger dem helt ned i knæ. Lige så usædvanligt er det, at det ofte er svært at skille faderen fra sønnen. Den fælles lidelse har udvisket forskellene mellem dem. … Rocca tolker træstammen i Brandes’ tegninger som et symbolsk billede på gudsforholdet. Rocca ser ser i enkelte af tegningerne også det, der kan gøre lidelsen forståelig og i sidste instans ophæve den: I de frysende ensomme billeder af Abraham og Isak i ørkenen dukker en tornekone pludselig op, ligesom den vandrette træstamme og de lodrette figurer i enkelte tilfælde synes at danne en korsform. Rocca er ikke i tvivl om, at begge skal symbolisere Jesus, hans lidelse og hans genopstandelse. Det er troen selv, troen på den kristne Gud, der skal frelse … Da Peter Brandes endvidere har udført tegningerne på over 200 år gammelt håndlavet papir med mange forskellige teknikker og redskaber som blyant, trækul og tusch, er det klart, at vi her har at gøre med et værk, som hæver sig langt over den almindelige bog i boghandlen. Det er en bog, som ud over den visuelle nydelse og det personlige eksistentielle indhold er et kunstværk i sig selv.«
Jyllands-Posten, 17. januar 2015
»En slags kunstnerisk knudepunkt, hvori mange af Peter Brandes’ hidtidige temaer og ikonografiske figurer skærer og belyser hinanden, samtidig med at noget hidtil uset opstår. Det er sådan, hans imponerende livsværk altid er vokset. Ved rodskud, frøformering, nye løg. … Når man har set og genset og endnu engang set serien af tegninger af to gående skikkelser, der i én uendelighed slæber deres træstamme fra højre mod venstre, fra baggrunden og skråt ud mod læseren, kan man spørge sig selv, hvad der ligger i disse på én gang primitive og sublime streger? Man kan klappe den store bog i og ryste på hovedet. Eller man kan opleve de tredive tegninger endnu engang, se detaljer, få øje på noget hidtil upåagtet, eventuelt tilsat et drys Kierkegaard. Og så endelig lægge bogen forsigtigt væk, for at atter tage den frem dagen efter, og dagen efter. Der er kun de to valgmuligheder. Anmelderen slutter her. Han skal se tegningerne. Igen.«
Kunstavisen, 15. januar 2015