SÆRUDGAVE
Ernst Anders Rasmussen | Giorgio Agamben
Sprogets sakramente. En arkæologi for eden
Eksklusiv særudgave bestående af bogbind med »åben ryg« formgivet og udført af håndbogbinder Ernst Anders Rasmussen. Disse sjældent stoflige bogbind er kendetegnet ved, at den håndværksmæssige praksis indgår som en del af den kunstneriske formgivning. Oplaget er på 3 unikke eksemplarer.
Bogbind med »åben ryg« er konstrueret i respekt for materien: De trykte ark frilægges og hæftehuller genbruges. Bændler hæftes om, tilpassede og smidige, således at oplukket bliver så frit og uden modstand, som det er muligt. Hæftes med sort tråd i en let og uhøjtidelig håndværker praksis, hvor alt falder naturligt. Permen opbygges ved, at bændlet monteres mellem lag af sammenklæbede papirskaller. Dermed fungerer permen som et dobbeltsidet lærred, der giver mulighed for fri kunstnerisk udfoldelse på fire flader. Permens motiver er opstået ved gentagne laseringer fra en fintmærkende og intens pensel, hvor lysspil og organiske strukturer træder frem i en underfuld symbiose af minimalistisk maleri og ekspressiv formgivning. Bogbindene er en respektfuld rekonstruktion af den blotlagte materie, nu atter indbundet, men uden det perfektes tyranni og med alle de kvaliteter, der kendetegner godt håndværk.
Ernst Anders Rasmussen (1939-2018), håndbogbinder og billedkunstner. Tidligere leder af Det Kongelige Biblioteks Bogbinderi- og Konserveringsværksted. Over en menneskealder raffinerede han bogbinderhåndværket og sublimerede det kunstneriske udtryk inden for bogbinderkunsten.
Anmeldelse af særudgaven
»Bibliofil indbinding har filosofisk konsekvens. Unikaudgaver af Giorgio Agambens filosofi vender forholdet mellem indhold og indpakning på hovedet. Er bogen først og fremmest indhold, eller er den et medie? Det lyder måske som et mærkeligt spørgsmål at stille, når man som læsende menneske altid vil pege på indholdet. Det er jo derfor, vi har bøger. Det er for at ville sige noget med dem, ikke? Filosoffen Giorgio Agamben siger, at sproget er menneskets pagt med virkeligheden. Det er gennem sproget, at vi konstant bliver til som mennesker. Uden sproget, ingen bøger. Men jeg kommer i tvivl, når jeg ser på bogbinderen og kunstneren Ernst Anders Rasmussens tre unikaeksemplarer af Giorgio Agambens Sprogets sakramante, om ikke der findes en anden mindst lige så væsentlig grænse mellem menneske og virkelighed. Rasmussens tre unikabøger kommer i hver sit grå papomslag med velcrolås. Indeni ligger bogen i en stiv indbinding bemalet i blå og sort med åben ryg, som det hedder. Det vil sige, at bogens konstruktion er blotlagt: Lærredsbånd og bændler spænder fra forside til bagside og en sort tråd holder arkene sammen og binder dem fast til bændlerne. Antallet af bændler er forskellige i de tre bøger. Bændlerne er fastgjort inde i lag af sammenklæbet papir, der udgør den stive forside og bagside. Indbindingsteknikken er udviklet af Ernst Anders Rasmussen (f. 1939), der har været leder af Det Kongelige Biblioteks Bogbinderi- og Konserveringsværksted. Han har også bemalet for- og bagside, eller mere præcist permerne, med en bred laserende pensel, der giver dem mindelser om udsnit af et Mogens Andersen-maleri. Håndværket giver Rasmussen mulighed for at udfolde en japansk æstetik, hvor mesteren giver rum til , at tilfældets og materialets egen natur kommer til udtryk. Her er funktionel klarhed på spil, men ingen søgen mod formmæssig perfektion. Kanten er flosset, og Pantonefarverne ligger i pastose lag. Det handler om, at bogen gøres til et sanseligt objekt med tydelige materielle egenskaber. Den overvældende fetich, der ligger i en sådan bibliofil indbinding, gør ikke blot bøgerne til smukke objekter. Den udtrykker håndens stumme tale i materialet og peger på et andet sted i virkeligheden, hvor mennesket opstår, end netop i sproget, hvor filosoffen ser det. Sproget forpligtiger, siger Agamben, men gør ikke alle menneskelige handlinger, også håndværkets og æstetikkens? Er det ikke på lige fod med at gøre os til mennesker, at vi bruger så meget tid og så megen kraft på at udsmykke tre enkelte objekter? Bogen fås også i en meget smuk udgave med fast ryg. Den koster blot 229 kroner. Men så skal man kunne leve med tanken om, at der findes 999 andre magen til.«
Politiken, 20. april 2013